Jag har träffat tjejerna igen!

Äntligen fick jag träffa mina favoriter ikväll! De kom över på lite middag och på bild och filmvisning och så berättade jag lite om resan. Det var kul att se dem, nu är allt som det ska!
Annars var dagen inte så speciell, har typ legat och kollat på Grey's som familjen spelat in åt mig när jag var borta, och varit och handlat mat. Jag körde bil för första gången på 2 månader och det gick bra - nästan helt utan några incidenter ;)
Imorgon blir det en dag på stan med shopping, middag ute och bio med min kära lillasyster som jag inte riktigt hunnit umgås med sen jag kom hem - ska bli mys!
Sista kvällen med alla 6 tjejer på 2 månader...

Nu är allt som vanligt igen...

Helgen på Vässarö var rolig, på vägen hem betedde jag mig tydligen som en 14-åring igen enligt mina kära konfirmander. Men det var kul, man måste ju få vara lite barnslig ibland ;) Det kan ha berott på att jag var ganska så trött efter allt resande den senaste veckan...
Igår slappade jag bara hela förmiddagen och sen bar det in till Toni&Guy för att fixa håret lite och efter det träffade jag Elise och fikade på ett av mina favoritcaféer Chokladkoppen i gamla stan. Det var såå kul att träffa Elise igen, har saknat henne!
Idag började jag jobba igen... Ganska stora skillnader från Afrika. För en vecka sen satt jag på ett barnhem och matade fattiga barn med majsgröt, idag åt jag en lyxig hotellfrukost och jobbade och serverade tårtor i en fin butik... Men det var kul att jobba, jag måste ju börja spara inför nästa resa nu ;)
Appropå nästa resa, jag har redan fått erbjudanden om rabatter om jag bokar via mina 2 organisationer jag bokade genom nu, och det finns en stor chans att jag kommer göra det eftersom jag är så otroligt nöjd med resan! Blueberry och GVI var riktigt bra båda två och dem kan jag verkligen rekommendera!
Imorgon ska jag äntligen äntligen träffa tjejerna! På torsdag ska jag slösa en massa pengar på nya kläder :P Kan man behöva när jag snålat och sparat så länge innan jag åkte till Afrika ;)

Drömmar

Hold fast to dreams
For if dreams die
Life is a broken-winged bird
that cannot fly

Vässarö

Jag är på Vässarö i höstrusket. Det är ganska mysigt och ganska kul men oj vad jag längtar hem nu! Och efter tjejerna! Känns konstigt att träffa alla mina 14-åriga konfirmander innan jag träffar dem... Hem om ett par timmar iaf!

Sverige

24 restimmar senare är jag nu hemma i kalla kalla Sverige. Igår gick jag omkring i ett 40 grader varmt Kapstaden och hade det hur bra som helst. Saknar redan Afrika. Känns konstigt att vara hemma. Känner mig som en helt annan person.
Haha när jag kom till Arlanda var ingen där - familjen var fast i trafiken. Men de kom några minuter senare. Har sedan dess laddat upp bilder till datan, visat familjen alla saker jag köpt, och pratat med kompisar. Vill träffa tjejerna!
Tro det eller ej, imorgon åker jag till Vässarö över helgen.
Jag har redan börjat planera inför nästa resa... On my way to..?

Varldens basta avstickare!

Jag ar sa otroligt glad att jag akte till Kapstaden, for gud sa roligt jag har haft det har sen jag kom!
I mandags kvall traffade jag Jonas fran Norge som jag larde kanna i Mozambique (han pluggar har) och gick och at middag pa en italiensk restaurang i Obs - en liten ort intill centrum. Nar vi atit gick vi hem till nagra av hans kompisars hus som hade fest, men vi sa bara hej och gick ganska snabbt igen.
Igar var det da dags for fallskarmshoppet! Jag gick upp ganska tidigt och var lite lagom nervos innan jag akte. Sen kom min egna privatchauffor och hamtade mig och korde mig hem till Jonas dar 13 andra ocksa vantade pa att aka ivag och hoppa. Jag och 4 killar klamde in oss i varldens minsta, skruttigaste men sotaste bil och borjade bilresan ut till flygcentret (den blev ocksa ganska spannande, dels pga av utsikten, dels pga att vi akte fel typ hela tiden).
Nar vi kom fram sag vi de pyttesma flygplanen som vi skulle aka upp med och haha da blev det lite nervost igen. Vi fick lite snabb info, och sen var det bara att borja skicka upp folk i luften. De kunde bara skicka upp och hoppa med 2 pers at gangen sa det blev en hel del vantande vid landningsbanan under dagen. Jag och en annan kille fran USA hoppade nast sist. Vi akte upp med flyget, sittande i knat pa vara instruktorer pa golvet intill luckan, till 3000 meters hojd. Utsikten var sa sjukt haftig, med havet under oss, Kapstaden & Table Mountain en bit bort. Nar vi var uppe pa 3 metrs hojd oppnade de luckan, och Jordan den andra killen hoppade forst. Det var mest nervost att se honom hoppa ut, men nar det var min tur hande allt sa snabbt sa man inte hann tanka. Vi foll fritt i 35 sekunder och det var det haftigaste jag nagonsin gjort! En kameraman filmade och tog foton samtidigt sa det kan ni fa se nar jag kommer hem! Efter det falldes fallskarmen ut och allt saktades ner. Vi snurrade runt som jag vet inte vad, och sen var det typ dags att ga ner for landning. Det var latt det basta jag nansin gjort och jag ar sa himla glad att jag gjorde det!
Nar alla hoppat akte vi tillbaka till Jonas hus dar vi hade grillparty/poolparty med en massa av hans universitetskompisar och det var en otroligt rolig kvall! Jag traffade sa manga manniskor och allt var perfekt! Det kanns sa himla kul att kanna nagon har for man far se lite annat an det turistiga Kapstaden vilket har varit awesome!
Nu flyger jag harifran om ett par timmar... Jag vill verkligen inte aka hem till Sverige igen =(  Jag vill bara fortsatta resa! Den har resan har varit det basta jag nagonsin gjort - har gjort sa otroligt mycket haftiga grejer och traffat sa otroligt mycket roliga manniskor. Livet kunde inte vara battre an det ar precis just nu ;)

Kapstaden

Sa igar akte jag alltsa fran Swaziland. Jag akte fran den minimala flygplatsen vid halv 11 och vadret var inte det basta, regn, dimma och blasigt vilket gjorde det hela lite nervost eftersom planet var minimalt. Men det gick stralande och en timme senare var jag framme i Johannesburg. Lite fundersam over vart jag skulle letade jag mig fram till min incheckningsdisk, sakerhetskontroll och till sist gaten dar jag satt och vanta ett tag innan mitt inrikesflyg till Kapstaden gick. Aven nasta flygresa gick bra. Tanken var att jag skulle bli hamtad pa flygplatsen av det hostel jag bokat in mig pa nar jag ar har i Kapstaden, men nar jag kom ut i ankomsthallen fanns ingen dar med mitt namn. Sa jag vantade ett tag, men nar 45 minuter gatt bestamde jag mig for att ringa hostelet. Tydligen hade de inte registrerat varken min bokning eller airport-pickup. Sa jag fick satta mig och vanta pa att nagon skulle komma och hamta mig. Under tiden fick jag en massa Kapstaden-tips fran nagon gubbe harifran, haha.
Pa vagen in till stan fick jag ocksa hora en massa om staden, och vid halv 7 var jag framme pa Long Street Backpackers - mitt pa partygatan i Kapstaden.
Det var jattemysigt! Jag visades in till mitt rum som jag delar med 2 norska tjejer, dar jag chillade ett par minuter trott efter resan. Sen gick jag ut och at den gratis mat som de serverade igar, pratade med en massa intressanta manniskor och planerade vad jag skulle gora idag.
Sa vad har jag gjort idag? Jag har akt omkring pa en san har city sightseing buss hela dagen. Forst akte jag till Table Mountain som jag akte upp for - helt sjuk utsikt! Kapstaden ar en sa fin stad! Efter det akte jag langs kusten och de dyra kvareteren vid havet, och hoppade av en kortis pa en underbar strand. Sen bar det vidare ner till Waterfront - hamnen dar jag kollade lite i affarerna, en Nelson Mandela-utstallning, at lunch, gick pa marknad och pa ett akvarium dar jag sag hajar och pingviner!
Efter det hoppade jag pa bussen igen och akte genom centrum typ i en timme. Tanken var att jag skulle ga pa district 6 museum men det var stangt nar jag kom dit sa jag akte tillbaka till Long Street dar jag satte mig pa internetcafet dar jag ar nu.
Jag alskar Kapstaden, och jag alskar att resa runt som en backpacker. Jag onskar jag hade nagon mer dag har, men det blir nog bra. Jag vill verkligen bara fortsatta resa jorden runt - inte aka hem.
Imorgon ar det skydiving hela dagen - ska bli spannande och roligt!

Hej da Swaziland

Nu aker jag om nagra minuter till flygplatsen och aker ifran swaziland... Trakigt att saga hej da till allt och alla! Jag har haft varldens basta resa och traffat varldens basta manniskor.
Skriver fran Kapstaden! Hej da Swaziland!

Sorglig dag igar

Igar var min sista dag pa barnhemmet, vilket var sorgligt. Jag hade planerat en dag full med lek for alla barnen, alltsa inga lektioner for dem. Vi kom dit och de sjong och at frukost som vanligt och efter det borjade vi leka med dem. Vi hade med oss sapbubblor och barnen blev helt galna och jagade dem over hela omradet! Vi hade ocksa med oss rockringar, teckningar att farglagga, miljoner kritor, musik, klistermarken - allt mojligt. Jag skulle dela ut klistermarken till dem alla och det slutade med att jag hade 30 ungar som klattrade pa mig, drog i mina klader och skrek som jag vet inte vad! Ljudnivan var valdigt hog; vi spelade musik pa hogsta volym men kunde inte hora den pga barnens skrik. De hade iaf en riktigt rolig dag! Vid halv 12 samlades alla barnen och de borjade sjunga en hej-da-sang till mig; farewell teacher hanna farewell, samtidigt som barnen i min klass kom in pa led och gav mig varsitt brev de skrivit till mig och gav mig en kram. Det var sa sott av dem och sa sorgligt! Jag kommer sakna barnen sa mycket! Efter det forsokte vi organisera ett gruppfoto och sen delade jag ut godiset jag kopt till alla vilket de blev valdigt glada over! Nar de atit lunch var det dags att saga hej da pa riktigt vilket var trakigt... Jag och Nokthula fran All Out foljde daremot med Siyabonga en bit pa vagen nar han gick hem och jag kunde ge honom hans klader och leksaker jag kopt till honom. Han blev sa glad sa det var valdigt roligt!

Kvallen spenderade jag pa lodgen, var ganska lugnt men roligt! Aven om det var varldens askovader igen... Idag ska jag packa och ta det lugnt pa dagen, och ikvall har vi blivit bjudna hem till Nokthula for en avskedsmiddag, ska bli roligt! Imorgon aker jag till Kapstaden vilket jag ser fram emot. Jag ar inte sa sugen pa att aka hem till Sverige igen pa onsdag, kommer kannas konstigt att komma tillbaka, men samtidigt ganska skont antar jag...

2 bra dagar i Swaziland

Igar och idag var tva bra dagar pa barnhemmet, bra lektioner med roliga barn som inte vill annat an lara sig nya saker! Det enda speciella som hande var att de idag sa att barnen inte skulle fa varken frukost eller lunch, men efter nagra telefonsamtal lyckades vi se till att de faktiskt fick bade och iaf!
Igar eftermiddag klattrade jag och tva andra tjejer upp for ett berg (hooogt) vilket var riktigt tufft (det var valdigt brant) men ocksa riktigt kul. Det var speciellt haftigt nar man kom upp pa toppen och hade utsikt over alla berg och dalar , helt otrolig utsikt!
Idag blev det soligt pa eftermiddagen sa efter barnhemmet skyndade vi oss tillbaka, bytte om till bikini och akte till hotellet dar vi at en lyxig lunch och spenderade resten av eftermiddagen vid poolen och jobbade lite till pa brannan...
Pa vag hem till lodgen akte jag och kopte lite leksaker till Siyabonga, jag ska folja med honom hem och ge honom alla presenter imorgon efter barnhemmet! Han var sa sot idag och fragde mig varfor jag maste sluta pa barnhemmet imorgon!
Imorgon blir det en rolig dag pa barnhemmet med pyssel, lekar, godis m.m. Sista dagen - sorgligt!

Blixtar och dunder

Igar blev simningen installd pga av vadret sa vi hade en vanlig lektion istallet. Det gick bra =) Tydligen ska tva volontarer till jobba pa Lobamba NCP nu sa for tillfallet ar vi 4 volontarer dar, vilket ar ganska manga, men det ar definitivt battre an att vara sjalv som jag var de 2 forsta veckorna! Jag alskar verkligen barnhemmet och alla barn dar nu! Det kommer vara sorgligt att sluta dar pa fredag... Idag hade vi sports day igen, och det var lika kul som vanligt men sjukt varmt, sa det slutade med att vi satt med alla 80 barn och kollade pa tv dar pa sportcentret! Vi stannade kvar extra lange pa barnhemmet idag for det skulle komma ett tv-team och filma alla barnen och de skulle fa lite olika donationer, men de dok aldrig upp sa vid 2 akte vi darifran. (De kom daremot senare nar vi inte var dar, sa de kommer att synas pa tv har i swaziland snart!)
Igar eftermiddag akte jag och Jo till Mbabane dar jag shoppade klader till Siyabonga som jag ska sponsra, och sa kopte jag mangder med godis som alla barn pa barnhemmet ska fa pa fredag nar det ar min sista dag! Pa fredag ska vi gora en massa roliga saker, som en hej da-grej!
Idag akte vi till House on fire dar de har nagra riktigt fina souvenirbutiker, men vi kom ivag dit ganska sent for det blev varldens askovader har igen precis nar vi skulle aka. Det var flera som fick elektriska stotar av blixten igen! Tydligen dor 20-30 personer i Swaziland varje ar av att ha blivit traffade av blixten! Hur laskigt ar inte det?!

No more hemlangtan

Jag langtar verkligen inte hem langre! Jag vill bara stanna kvar i afrika ch fortsatta resa runt! Idag gick vi pa 2 olika marknader och jag kopte lite souvenirer, inte speciellt manga men nagra... Vi skulle aka till en annan butik med souvenirer ocksa, men eftersom det ar sondag ar det inte speciellt manga combis som kor omkring pa gatorna sa vi sparar det till nagon annan dag i veckan.
Nu ar alla fran Kruger tillbaka pa lodgen ocksa sa antligen hander det lite pa lodgen igen! Jag ar en for rastlos person sa nar det ar for lugnt och inget hander far jag hemlangtan. Men den ar som sagt borta nu!

En vecka kvar i Swaziland

Igar satt jag i 12 timmar i tv-rummet har pa lodgen utan att gora nanting, sag pa tv, laste, at godis och bara latade oss - en riktig pyjamasdag. Behovet av att gora nanting idag ar darfor stort - tror det blir liten souvenirshoppingrunda - jag har inte kopt en enda souvenir an... Jag har precis bokat in mig pa ett hostel i kapstaden mina 3 natter dar, kanns bra att veta att jag har nanstans att bo, de hamtar mig pa flygplatsen och kan hjalpa mig boka olika dagsaktiviteter nar jag ar dar. Jag vill aka dit! Om en vecka aker jag. Idag kommer iaf den nya gruppen med manniskor tillbaka fran krugerparken, sa da borde det bli lite mer liv pa lodgen igen.

Hemlangtan

Igar nar vi kom tillbaka fran barnhemmet gjorde vi absolut ingenting pa hela eftermiddagen, vilket gjorde att jag fick hemlangtan, och det har jag fortfarande. Jag kanner mig fardig med swaziland och kanner att det ar dags att aka hem nu...
Iaf, igar kvall borjade det helt plotsligt aska en massa och blixten slog ner 2 ganger! Det var inget litet askovader precis, och jag rakade sta i duschen nar den forsta blixten slog ner, sa jag fick nastan en hjartattack :P
Pa kvallen var vi pa en hemmafest i Manzini, och det var ganska kul, var inte pa basta partyhumoret... (Jag trodde aldrig det skulle vara sa har mycket festande i afrika!)
Nu pa morgonen akte vi till supermarketen och kopte en massa godis och dagen verkar agnas at att ligga i tv-rummet invirad i sovsacken och se pa tv och ata godis, inte mycket action idag heller alltsa...

Manzini

Igar var det sa himla varmt vilket gjorde att kackerlackor borjade krypa fram pa kvallen, och lagom tills vi skulle ga och lagga oss kryllade hela taltet av dem vilket orsakade ganska mycket panik bland oss som bodde dar. Efter mycket fumlande lyckades jag fa upp mitt myggnat lite slarvigt over sangen och vi lyckades doda de flesta av kackerlackorna vilket gjorde att jag kunde somna lugn.
Idag har jag varit pa Lobamba NCP dar vi hade lektion med de aldra barnen som vanligt! Det ar sa skont att vara tva larare nu! Nar vi kom tillbaka planerade vi lektionen for imorgon och sa hej da till Carli som akte hem idag. Nu ar det verkligen bara jag och en tjej till kvar fran forsta gruppen vilket kanns konstigt, men det finns andra manniskor har med... Jag borjar kanna mig fardig med swaziland och ser fram emot kapstaden en massa nu!
Idag akte vi iaf in till Manzini, den storsta staden i swaziland vilket innebar KAOS. Vi kom fram till ett stort torg fullt med combis, och gick till marknaden dar vi sag ut som riktiga turister i folkvimlet sa vi flydde dasrifran ganska snabbt. Vi tog en titt i affarerna pa huvudgatan och at lite pa KFC (typ mcdonalds), innan vi akte tillbaka genomsvettiga i en fullpackad combi igen. Det var forsta och sista gangen jag akte till manzini, mbabane ar battre!

9 dagar kvar i swaziland... om 2 veckor ar jag i sverige igen...

Lyckorus

Jag ar sa himla glad hela tiden har nere for jag har sa kul! Jag tror jag skrev om simningen i mandags som var riktigt lyckad, och igar visade det sig att vi hade sports day med alla 80 barn, vilket innebar att vi tog dem alla pa en promenad till sports center dar de lekte och hade kul! Alla barn var pa sa himla bra humor och jag hade ocksa otroligt kul med dem igar, jag har kommit in i volontararbetet nu!
Igar och idag har det dock varit sjukt varmt, 30 grader igar och nu ar det minst 35, sa eftermiddagen igar spenderades pa hotellet vid poolen, och dit ska jag ocksa ga alldeles strax.
Igar bokade jag om mina flygbiljetter hem till Sverige, och jag kopte ocksa flygbiljetter till Kapstaden! Jag ar sa glad! Jag aker dit nasta sondag med flyg, har en heldag dar pa mandag, pa tisdagen ska jag hoppa fallskarm och ga pa fodelsedagsfest hos nagra kompisar, och pa onsdag eftermiddag aker jag hem till Sverige igen! Vilket betyder att jag kommer hem till Sverige en dag senare an planerat, pa torsdagen.
Men mimmi; var lugn, jag kommer pa atertraffen (pa vassaro) anda ;)
idag fick jag ett mail fran familjen i frankrike. De vill att jag ska komma dit i april forst och jobba hos dem i 4 mander vilket ar lite sent. Jag maste bestamma mig idag for jag ar forst pa deras priolista! Vad ska jag gora nu nar jag kommer hem?! Jag tanker inte bry mig sa mycket om det just nu utan njuta av mina 2 veckor i Afrika!

Blandade kanslor

Idag ahr varit en intressant dag. Jag hade det otroligt bra pa barnhemmet idag, vi var och simmade och barnen var sa glada och de ville kramas och leka och vi hade valdigt kul ihop - det kanns bra med de har tva veckorna nu, for jag vet att barnen uppskattar att jag ar dar.
Nar jag kom tillbaka till lodgen blev det varsta grat-kalaset for de flesta av alla som varit med pa den har resan akte hem, och det kandes sa himla trakigt eftersom vi har varit med om sa mycket tillsammans och haft sa himla roligt! Jag och Jo (en av de andra volontarerna som aker harifran samma dag som jag) har iaf varandra sa det blir nog bra. Det har kommit en massa nya manniskor idag ocksa, men de kommer knappast vara lika roliga som de andra - men det ar nog mest for att vi inte ar med om allt tillsammans.
Jag har helt hundra bestamt mig for att aka till kapstaden. Jag var pa vag att kopa flygbiljetterna nar jag blev bjuden pa en fest i kapstaden pa tisdagen, som borjar med fallskarmshopp pa eftermiddagen, och jag skulle missa allt det om jag behaller min langa flygbiljett hem. sa nu ar fragan om jag ska skjuta upp flygresan hem till stockholm sa att jag kommer hem den 22a istallet - det ar sa manga beslut och jag har san beslutsangest. Men till kapstaden ska jag.

Bilder

busshallplatsen i mbabane (huvudstaden)

hotellet vi brukar vara pa nar det ar varmt och soligt

siyabonga som jag ska sponsra

fest pa house on fire

stranden i mozambique

segelbaten vi akte pa utflykt med en dag i mozambique

framfor en av dryckesbutikerna pa marknaden i tofo

lodgen vi bodde pa i mozambique

drinking games

pa valsafari

Tillbaka i Swaziland

Sen jag skrev igar har det hant mycket. Forst gick vi och solade och badade lite till pa stranden, och sen gick vi tillbaka till lodgen och packade ihop det mesta av vara grejer och gjorde oss i ordning for annu en kvall med festande. Jag sov inte mer an 2 timmar kanske natten mellan torsdag och fredag och var ganska trott redan nar vi borjade och just nu ar jag helt dod for jag sov inte en minut natten till idag. Forst at vi middag och sen gick vi till en av de tva barerna pa stranden i Tofo dar vi var till 2-3 nan gang. Vi akte da tillbaka till lodgen dar vi gjorde upp en eld och spelade truth or dare igen vilket vi gjorde med alla vi lart kanna i mozambique under veckan sa vi var ganska manga. Vi gjorde det till kl 5 da vi satte oss pa var minibuss och borjade aka tillbaka till swaziland, och vi hade festat fram tills dess. Resan tillbaka tog 13 timmar sa nu ar jag ganska trott. Det ar sista kvallen for manga ikvall daremot sa vi stannar nog uppe ett tag till har pa lodgen.
Det har varit en helt galen och underbar vecka i mozambique! Jag vill inte aka hem fran afrika om 2 veckor, jag har det sa otroligt roligt hela tiden! det ar bara 17 dagar kvar tills jag aker hem nu, men jag har ingen hemlangtan alls...

Mozambique

Jag har inte kunnat skriva pa ett tag nu eftersom internet har funnits har pa stranden i mozambique, jag befinner mig verkligen mitt i ingenstns :P
Iaf, vi akte fran swaziland i sondags, vi korde i 6 timmar i en minibuss utan air condition och det var 40 grader varmt ute, hemskt! Vi sov over utanfor maputo och korde i mandags vidare till inhambane och tofo dar jag ar nu. Det regnade. Inte speciellt kul pa en solsemester men sa var det. Det var ocksa storm sa var val och hajsafari blev installd forst, men vi gjorde det dagen efter och det var den hemskaste upplevelse jag varit med om. Det var sjukt kul forst men vagorna var sa galet hoga, flera flera meter och alla blev sjosjuka. Jag sag iaf en enorm val komma upp precis bredvid mig vilket var coolt! Igar var vi pa utflykt - vi seglade en litet ruckel till segelbat till en o och halsade pa lokalbefolkningen dar och fick ata typsik mat fran mozambique vilket var intressant :P Det var harligt iaf, turkost vatten och sanddynor :D
Jag bor i en stor hydda pa stranden som inte har nagon dorr, nagra fonster eller nanting. Pa natterna har vi sallskap av hundar och katter och fladdermoss som flyger over vara huvuden. Pa morgonen vacks vi av tusen tuppar och en asna, sa jag bor praktiskt taget pa en djurfarm kanns det som.
Pa eftermiddagarna och kvallarna har vi festat sa himla mycket vilket ar sjukt kul! Jag har fatt sa manga nya kompisar, fran en massa olika lander! Det blir en himla rora med alla sprak daremot, jag pratar svenska med en kille fran norge som pratar norska med mig, franska med fransman, spanska med bartendrarna och engelska med alla andra - men jag alskar det!
Det kommer en battre uppdatering nar jag kommer tillbaka till swaziland, nu vet ni iaf lite =)