Tour de Paris 💛 dag 8

Vi steg upp redan kl 5, packade vĂ€skan, Ă„t frukost och var ivĂ€g pĂ„ cyklarna redan kl 06.45. Sen bar det Ă€ntligen av mot Paris!

(null)

9 mil hade vi in till stan, de första fem fram till fikan var landsvĂ€g som vanligt men sen mĂ€rktes det att vi nĂ€rmade oss stan. Vi körde först lĂ€ngs med en lĂ„ng och smal cykelvĂ€g lĂ€ngs med vattnet och genom nĂ„n skog, för att sen vika av och cykla in i stan. Och vilken jĂ€kla hĂ€ftig upplevelse det var sen att cykla genom Paris, lĂ€ngs med Seine förbi Louvren, Bastiljen, MusĂ©e d’Orsay, Notre Dame och hela vĂ€gen fram till Eiffeltornet! SĂ„ hĂ€ftigt! DĂ€r togs det bilder och sen hoppade vi upp pĂ„ cyklarna igen och tillbaka typ samma vĂ€g till den smala cykelbanan.

Överallt runt stan sĂ„g vi andra gula cyklister och alla hejade pĂ„ varandra pĂ„ vĂ€gen in mot mĂ„lgĂ„ngen.

Och nÀr vi vÀl kom fram och det var vÄr tur att rulla in bland alla anhöriga som stod med flaggor lÀngs med banan in, dÄ var det rÀtt sÄ kÀnslosamt! Min bÀsta familj var pÄ plats och hade ordnat med fina skyltar, ballong och champagne som jag badade i. 2500 cyklister var dÀr och vi bytte tröjor, sjöng och kramades. SÄ otroligt hÀftigt!!

Sen packades vĂ„r cyklar in i en lastbil, vi tog en buss till hotellet, drack lite champagne och duschade, och sen tog vi taxis till La Coupole dĂ€r vi (nĂ€stan) alla Ă„t en fin avslutningsmiddag ihop och sen sa hej dĂ„.. vilken jĂ€kla resa och prestation det hĂ€r har varit, absolut bland det hĂ€ftigaste jag gjort 💛

Tour de Paris 💛 dag 7

Efter en svettig natt pĂ„ Ibis budget i Paris och en nĂ€sta  obefintlig frukost gav vi oss ivĂ€g nĂ„gra minuter senare Ă€n vanligt idag. Det var soligt och fint men inte alls lika varmt som igĂ„r, sĂ„ det var helt perfekt! Vi hade vinden i ryggen i och rullade fram enkelt och snabbt i tio mil, det var sĂ„ kul!

Efter lunch körde vi in i champagnedistriktet och tog oss fram bland vinrankorna igen, nu var det dock lite tuffare dĂ„ vinden vĂ€nt lite, solen var lite varmare och kroppen rĂ€tt mör. Men efter sista 15 mils-fikan hade vi bara 2 mil kvar innan vi rullade in i Essomes sur Marne för en sista baksmĂ€ck för den hĂ€r resan. 17,5 mil och 1100 höjdmeter blev det idag! Imorgon Ă€r det Paris!

Tour de Paris 💛 dag 6

OcksÄ idag började direkt med en lÄng uppförsbacke, dock inte lika lÄng eller lika brant som den igÄr! Sen har vi tagit oss uppför jag vet inte hur mÄnga backar, och totalt klÀttrat ca 2400 höjdmeter totalt. Idag var det ocksÄ riktigt riktigt varmt! SÄ varmt att tio personer fick hoppa av under dagen. Men jag tyckte det kÀndes bra, speciellt nÀr man fick hÀlla vatten över huvudet och klÀderna. Vi fick ocksÄ sÀllskap av en fransk cyklist i ganska mÄnga mil. Dagens höjdpunkter var nÀr vi passerade in i Luxemburg och sen över till Frankrike! Och alla fina solrosfÀlt!

Vi var framme pÄ hotellet först 18.30, och dÄ var det mycket meck! Jag som den enda fransktalande i laget fick styra och fixa trixa med bÄde hotell och restaurang och allt, och till sist gick ÀndÄ allt okej!

Tour de Paris 💛 dag 5

Vi samlade mod och krafter vid hotellet lÀngst ner i dalen inför dagens första stora prövning - direkt uppför en brant och 9 km lÄng uppförsbacke!

KÀnslan nÀr man var uppe var bra!

(null)

Och sen började en otroligt vacker runda! Först uppe pÄ platÄn, och sen ner för otroliga serpentinvÀgar och in i Moseldalen och vinrankorna! Resan bÀsta runda helt klart!

Vi fikade och lunchade vid vattnet! Det blev ocksĂ„ en del vattenstopp för att fylla pĂ„ flaskorna. OcksĂ„ nĂ„got stopp för vĂ€garbete. Efter 70 mil hade vi en lĂ„ng stigning uppför serpentinvĂ€garna. DĂ„ visade termometern pĂ„ som mest 41 grader
 speciellt varma var sen de tvĂ„ sista milen till hotellet, och dĂ„ satt det fint med baksmĂ€ck vid vattnet!

Sammanfattningsvis har det varit en 12 milsrunda frÄn Boppard till Trittenheim och 1700 höjdmeters klÀttring!
Imorgon ska vi cykla genom Luxemburg och in i Frankrike! Vi nÀrmar oss Paris!

Tour de Paris 💛 dag 4

Imorse nĂ€r vi kom ner till cyklarna var vi flera som hade rosa fina strumpor 💕

(null)

Sen har det blivit en kortare dag nÀr det kommer till lÀngd, men ganska lÄng dag nÀr det kommer till tid. Vi hade inte vÀrldens högsta tempo men vi har haft en sjukt fin dag lÀngs med Rehn, in igenom Koblenz, upp bland vinrankorna, sjukt fina serpentinvÀgar och smala cykelbanor.

Vid halv tre var vi framme vid vÄrt fina hotell vid Boppard dÀr vi fick en efterlÀngtad lunch, och sen hÀngde lite öl och vin i vÀrmen som kommit nu. Sen blev det god middag pÄ hotellet och tidig kvÀll för att ladda för en start med en 9 km lÄng uppförsbacke direkt imorgon bitti.

Tour de Paris 💛 dag 3

Imorse nÀr klockan ringde 06.15 var jag lite smÄtrött sÄdÀr. Men det var bara pÄ med cykelklÀderna, ner till frukostbuffén, olja kedjan efter regnet igÄr och sen upp pÄ cykeln och lÀmna Lippstadt. Jag var i draglaget idag igen och pÄ menyn stod det backar backar backar.

(null)

Tydligen finns det officiella och inte officiella backar. Idag har vi tagit oss upp för 18 officiella backar och ca 2300 höjdmeter har vi klÀttrat! I 17 mil! PÄ fikan Äkte massagepistolen fram för att försöka mjuka upp lite stela nackar.

Det var fantastiskt fina miljöer och vyer vi cyklade igenom idag. Och efter lunch tittade solen fram och vi fick Ă€ntligen lite vĂ€rme! Och assĂ„ vilka nedförsbackar! SĂ„ kul att rulla ner för dem i upp till 65 km/h!

Efter mĂ„lgĂ„ng blev det baksmĂ€ck i solen!

Tour de Paris 💛 dag 2

Vi började med rĂ€tt sĂ„ kyligt och vĂ€ldigt blĂ„sigt vĂ€der idag nĂ€r vi cyklade ut frĂ„n hotellet i Celle kl 08.00.först fixade vi cyklarna och velade över vad vi skulle ha pĂ„ oss.

Sen var det ett par mycket blĂ„siga mil innan fika, och sen lunch vid nĂ„n kanal nĂ„nstans i Tyskland efter 10 mil. Idag lĂ„g jag i draget i klunga 2. Vi fick vĂ„ra första officiella backar och naturen blev finare Ă€n igĂ„r.

PĂ„ vĂ€g ner för den sista serpentinvĂ€gs-backen började det regna rĂ€tt sĂ„ mycket, sĂ„ vi stannade för att ta skydd och dra pĂ„ oss regnjackor. För de som inte hade sina i ryggfickan uppfanns fina vĂ€rmeskydd gjorda av vĂ€rmefiltar. Och sen regnade det och regnade det. Vi fikade i regn, och cyklade vidare i regn. Och tuggade grus som skvĂ€tte upp i ansiktet frĂ„n den blöta vĂ€gen. Men det kĂ€ndes Ă€ndĂ„ bra idag!

Efter 20 mil och resan lĂ€ngsta etapp rullade vi in till hotellet i Lippstadt dĂ€r vi stĂ€dade cyklarna och oss sjĂ€lva innan vi Ă„t en rejĂ€l middag, och vissa hĂ€vdar att jag Ă„t en del efterrĂ€tt
 Kort och gott en rolig men rĂ€tt sĂ„ blöt dag! Imorgon blir det backigt!

Tour de Paris - dag 1

LĂŒbeck till Celle

Vi gick upp tidigt och fick en kanske inte sÄ jÀttekulinarisk frukost innan det var dags att hÀmta cykeln och förbereda sig för den första riktiga cykeldagen pÄ vÀgen mot Paris. DÀcken pumpades, lite extra energi intogs, en massa bilder och filmer togs och sen kl 8 rullade vi ivÀg. Vi hade ca 15 grader och molnigt vid starten men efter hand som dagen gick steg temperaturen och fick en dag med sol, nÄgra regndroppar, ganska hög luftfuktighet, och framför allt blÄsigt, i vart fall efter lunch. Jag var i draglaget med ett hÀrligt gÀng och fick ta mycket av vinden! Vi bjöds pÄ fika, god lunch och fika var femte mil.

I mĂ„l i Celle efter 18 mil bjöds vi pĂ„ baksmĂ€ck i form av öl, chips och godisbuffĂ©. Sen tvĂ€ttade vi cykelklĂ€derna i duschen och gick ner till hotellets pool för ett skönt bad, innan vi hĂ€ngde ute i solen med en liten öl till och sen middag som satt fint! Det har varit en bra och platt dag pĂ„ 18 mil, och nu laddar vi för 29 mil igen imorgon!

Tour De Paris - Dag 0

Idag var det dags för avfĂ€rd! Äntligen! Vi sĂ„gs i hamnen i Malmö tidigt imorse för att nĂ„gra timmar senare cykla ombord Finnlines-fĂ€rjan mot Travemunde. Nio timmar pĂ„ fĂ€rjan spenderades med TV, spel, inte-sĂ„ kulinarisk-mat och hĂ€ng.
Med tanke pÄ hur jag mÄdde igÄr sÄ Àr jag glad att jag kÀnde mig mycket piggare och redo för cyklingen idag!

Nio timmar senare var det dags att rulla av förjan i Travemunde. Lite trixigt och smĂ„nervöst att köra av fĂ€rjan med alla spĂ„r och lastbilar. Sen körde vi 2,5 mil till LĂŒbeck, rullade genom en solig stad och fick höra heja-rop frĂ„n alla pĂ„ stan, det var hĂ€ftigt! Imorgon börjar vi pĂ„ riktigt!

Team Rynkeby - snart dags för avfÀrd till Paris

Sedan september 2021 har jag varit en del av Team Rynkeby - God Morgon Malmö, ett vĂ€lgörenhetsprojekt som samlar in pengar till Barncancerfonden. Under hösten och vintern jagade vi sponsorer, trĂ€nade fyspass och spinning ihop tre gĂ„nger i veckan, ordnade events sĂ„som Spin of Hope, ett eget backyard ultra, Golf of Hope, julklappsinslagning pĂ„ Emporia, hĂ€mtning av julgranar m.m. Allt för att samla in sĂ„ mycket pengar som möjligt till Barncancerfonden.

HÀr Àr jag sen den 2 april 2022, i ett garage pÄ Hyllie med flera team-kompisar runt mig nÀr jag nervöst ska ta mina första tramptag med klick-skor pÄ min nya fina Rynkeby-cykel.

(null)

Nu tre mĂ„nader senare har jag tillsammans med laget cyklat 3 437 km pĂ„ den dĂ€r fina cykeln. Vi har cyklat runt omkring Malmö pĂ„ kortare och lĂ€ngre rundor, och varit ivĂ€g pĂ„ tvĂ„ lĂ€ngre trĂ€ningslĂ€ger tillsammans. Intervallpass har blandats med glassrundor.

Och nu Ă€r det dags - pĂ„ fredag pĂ„börjar vi avslutningen pĂ„ projektĂ„ret och vĂ„r ca 125 mil lĂ„nga cykling mot Paris! Den 16 juli kommer vĂ„rt lag och alla ca 2500 cyklister frĂ„n 9 lĂ€nder trampa in i Paris ihop!

HĂ€ng med pĂ„ uppdateringar om vĂ„r resa hĂ€r, pĂ„ facebook, instagram och pĂ„ @teamrynkebygodmorgonmalmo

Ni kan ocksÄ följa vÄrt och alla andra lags position i realtid pÄ den hÀr lÀnken:

HĂ€r nedan ser ni lite hur dagsetapperna kommer se ut:

Nu kör vi! Mot Paris!

Vill du bidra till vĂ„r insamling till Barncancerfonden? Jag betalar allt för resan sjĂ€lv, sĂ„ alla bidrag gĂ„r oavkortat till Barncancerfonden. Klicka pĂ„ lĂ€nken nedan eller swisha till mig pĂ„ 073-570 7331 sĂ„ swishar jag vidare till insamlingen