Dags att lamna storstan och aka soderut

Idag var en bra dag. Jag och 2 tjejer fran England gick runt pa stan och hamnade i en bar nere i hamnen dar vi satte oss med en flaska vin i solen. Efter det blev det en god stek till lunch och sen promenad tillbaka genom stan. Ikvall tar jag det lugnt, i alla fall fram till 12tiden nar vi ska ut i Palermo. Imorgon bitti hoppar jag pa forsta bussen och aker ner till Mar del Plata for nagra dagar pa stranden!

Buenos Aires

Hej! Numera befinner jag mig i Buenos Aires i Argentina dar jag varit ett par dagar nu. Flygresan hit blev mycket intressant, da jag fick sitta mitt i ett rugbylag fran Uruguay! Sa det blev 12 timmar med hejaramsor, foton och full rulle! Sen jag kom hit i sondags kvall har jag varit lite forvirrad, mest for att jag inte hade nagra som helst planer nar jag kom hit, var jag skulle aka eller hur lange jag skulle stanna pa varje plats. Sa forsta dagen virrade jag mest omkring pa mitt hostel och forsokte komma pa en plan. Jag kom inte fram till nagot... Pa eftermiddagen akte jag pa en guidad tur runt stan och gick in pa en fotbollsstadium, och besokte aven ett kvarter med en massa hus malade i alla mojliga farggranna farger.
Pa kvallen gick jag pa en konsert utomhus dar de spelade trummor vilket var ganska haftigt. Jag hangde dar med 3 personer fran Brasilien och de kunde knappt ett enda ord engelska, och jag kan knappt nagon spanska (speciellt inte forsta dem...) sa det blev intressant.
Igar satte jag mig med resebyran pa mitt hostel och kom tillsist fram till en plan for 3 veckor framat i Argentina! Pa fredag morgon aker jag ner till Mar del plata dar jag far nagra dagar pa stranden, sen blir det bariloche, mendoza, salta och tillsist igussaufallen. Jag ar en person som behover planer sa det kanns valdigt bra att veta precis vad jag ska gora nu!
Pa eftermiddagen gick jag och en kille fran Brasilien ut pa en promenad runt en del delar av staden. Det var betydligt battre att se stan till fots, fast jag promenerar inte garna omkring helt ensam pa gatorna... Pa kvallen hade jag en helkvall med tango! Jag fick dansa tango sjalv i en timme med 2 professionella dansare vilket var kul. Sedan var det en trerattersmiddag med kott som Argentina ar sa kant for. Att jag fick ata den middan sjalv utan sallskap gjorde dock det hela lite mindre roligt... Det ar inte alltid en dans pa rosor att resa sjalv... Kvallen avslutades sen med en lang tangoshow.
Idag akte jag pa en utflykt till El Tigre som ar en flod en bit utanfor stan. Vi akte bat pa floden dar och det var skont att komma ut fran storstan! Nu i eftermiddag har jag haft en massa smasaker att fixa och nu ska jag ga och ta mig en timmes powernap innan vi ska ut ikvall. Jag ar namligen helt helt slut och trott! Sa mycket langa resor, nya intryck och grejer sa ibland crashar man en dag eller 2. Men nu ar det 5 veckor kvar! Vi hors igen senare :)

Sista dagen i Afrika

Jag sitter just nu pa mitt hostel i Johannesburg dar jag ska bo en natt innan jag tar mitt flyg over till Argentina imorgon. Det ar i princip bara jag som bor har, sa jag ska ta det lugnt, packa om min vaska (som jag for ovrigt ar sa trott pa att jag helst skulle slanga hela den i papperskorgen!), ata lite och sen lagga mig tidigt. Jag kanske borde borja planera lite for min resa i Sydamerika ocksa ;)
Jag har i alla fall haft nagra underbara dagar i Zambia och Livingstone! Igar gick vi upp tidigt och akte till Victoriafallen vilket var helt underbart! Vi gick pa flera olika 'spar' som visade fallen fran olika vinklar. Det roligaste var absolut det spar dar man gick forst langs med fallen och sen over en liten bro och man blev helt och hallet genomblot av alla duschar fran fallen! (Tyvarr ar internet for langsamt for att kunna ladda upp nan bild och visa hur fint det var...). Pa eftermiddagen akte jag och nagra kompisar och besokte ett lejonprojekt dar de tranar lejonungar till att klara sig sjalva ute i bushen, och dar gick vi pa promenad med 2 lejonhonor som var 17 manader gamla. Vi fick ga fram och klappa dem nar de la sig ner i graset, och nar vi promenerade gick de bredvid oss sa vi kunde klappa dem da med - haftigt!
Idag har jag bara flugit over till Johannesburg. Det var som vanligt trakigt att saga hej da till alla nya kompisar :( Men forhoppningsvis blir mina 5 veckor i Sydamerika lika roliga!
Imorgon aker jag dit, och jag hoppas pa battre internet dar sa da ska jag lagga upp alla bilder fran Afrika och halla er battre uppdaterade om vad jag gor :)
Glad pask pa er :)

En vecka i Botswana och Zambia

Hej! Nu var det ett tag sen igen... Och jag har saklart gjort en massa kul! Tyvarr fick jag ingen zebra till middag, men springbok ar gott det med ;) Vi akte sen over till Botswana dar vi har gjort en massa kul, men sjalva huvudgrejen, och det basta hittills under tiden i Afrika, var Okavango-deltat! Vi akte ut pa floden med en liten motorbat och fick sen byta till makoros vilket ar kanoter urgropta ur tradstammar. I vattnet runt omkring oss fanns flodhastar och krokodiler gomda. Det var haftigt att glida fram pa vattnet dar. Vi campade sen 2 natter mitt ute i bushen, vart talt sattes faktisdkt upp pa en stor hog med elefantbajs... Sa det blev mycket chill, bad i vattnet ochg hang runt lagerelden pa kvallen med sjung och dans fran vara paddlare. Pa mornarna och kvallarna gick vi ocksa pa game walks, det vill saga safari till fots. Vi sag elefanter, flodhastar, zebror, giraffer och lite annat smatt och gott, vissa pa inte langre avstand an 10 meter. Den mest kritiska stunden var nar vi hade en enrom flodhast framfor oss och 3 elefanter bakom oss som blockerade var vag tillbaka till kanoterna, samtidigt som det borjade bli morkt...  Pa vag tillbaka till fastlandet tre dagar senare fick vi ocksa se en krokodil. Igar var vi pa en sunset cruise (jag har sett sa sjukt manga fina soluppgangar och solnedgangar nu!!!) i Chobe national park vilket var en safari pa en liten bat. Vi fick se annu fler elefanter och flodhastar pa nara hall :)
Idag har vi akt in i Zambia vilket redan kanns mer som Afrika! Vi ar i Livingstone vid Victoria Falls och har ska jag vara 2 natter innan jag aker vidare igen. I eftermiddags var vi pa en marknad och imorgon ska jag ga och klappa pa lejonungar! Och se pa fallen saklart! Tyvarr far man inte bada langs kanten just nu da vattnet ar for hogt ;) Det ska faktiskt bli ganska skont att fa flytta in i ett riktigt rum snart, att bo i talt med myror, insekter och apor som jagar en kan vara lite pafrestande i langden aven om jag alskar det :D

Pa vag mot Botswana

Sedan jag skrev senast har vi rest vidare genom Namibias oken, och vi har varit med om en hel del aventyr! Vi lamnade Swakopmund och akte i var truck fram tills lunch da lastbilen gick sonder. Den lagades temporart, men efter 10 minuter pa vagen gick den sonder igen och vi kunde inte komma nanstans. Vi var da mitt ute i oknen, i 40 graders varme och ingen skugga sa langt ogat kunde na. Sa vi drog fram vara campingstolar och satte oss i skuggen av lastbilen och vantade. De lyckades laga bilen och 4 timmar senare kom vi ivag igen. Men det tog inte mer an nan timme innan vi fastnade med trucken i sanden och vi fick alla klattra ur och putta pa med alla krafter vi hade! Vi kom loss och sen fram till var campsite sent pa kvallen och var helt attackerade av olika insekter, usch! Nasta morgon gav vi oss ivag igen och kollade in 2000 ar gamla inristningar av djur i lite klippor och korde sen vidare mot Etosha National Park dar vi direkt gav oss ut pa en game drive i safariparken. Jag har ju redan spenderat 2 hela veckor av mitt liv pa safari, sa att aka runt och leta efter djur kan vara lite latt smatrakigt, speciellt i en park dar det inte finns jattemycket djur. Men nar man val ser dem ar det underbart! Vi fick se lite lejon, giraffer, zebror, impaala, springbok och lite annat smatt och gott. Aven ett kill! Vi spenderade 2 hela dagar i parken med game drives, och sen akte vi vidare till Waterberg Plateau. Efter sa manga timmar pa var truck var det skont att pa eftermiddagen ga ivag pa en vandring uppfor plateaun och se pa utsikten over ett helt platt landskap sa langt ogat kunde na. Men det var fint.
Idag har vi akt till Windhoek dar jag ar nu. Det ar Namibias huvudstad, men vi har inte spenderat manga timmar inne i stan... Vi bor namligen pa ett ganska sa lyxigt hotell och bestamde oss for att spendera den varma eftermiddagen vid deras pool istallet! Vi var daremot inne i stan for lunch tidigare... Ikvall ska vi ga ut och ata, jag tror det blir en zebra-stek till middag for mig (har redan atit kudu och struts!), och imorgon har vi en 12 timmars bilresa till Botswana att se fram emot! Vi spenderar otroligt mycket tid pa bussen vilket kan vara lite smafrustrerande ibland, men oftast ar det vart det nar man kommer fram! Vi kommer nu campa resten av min tid i Afrika, sa det blir inte mycket uppdateringar. Men jag kommer till Livingstone i Zambia om typ en vecka, sa da skriver jag igen :) Ha det bra, jag har det underbart!

En vecka i Namibias oken

Hej! Sorry for den extremt daliga uppdateringen, men det finns inte mycket internet ute i oken har i Afrika ;) Jag har i alla fall haft en underbar vecka, det ar nar jag aker ut sa har pa riktiga aventyr mitt ute i bushen som det ar som roligast att resa!
I sondags, innan jag akte ifran Kapstaden akte jag ut till Robben Island och kollade in vart Nelson Mandela satt fangslad under apartheid. Det var en intressant liten utflykt. Pa kvallen motte jag upp gruppen jag nu reser runt med pa ett nice hotell inne i kapstaden. Vi ar 22 stycken som reser tillsammans, vi ar 3 fran Sverige, men annars kommer alla fran helt olika delar av varlden sa det ar kul! Vi reser runt pa en stor overland-truck, dvs en stor lastbil som ar ombyggd till en buss upptill dar vi sitter, och sen finns det kok och en massa annat undertill - tank er lite rosa bussarna. Vagarna kan knappt kallas vagar, det ar sand blandat med lite grus, mycket hal och upp och ner vilket gor resorna (som vissa dagar ar 10 timmar langa!) valdigt skumpiga och omskakande ;) Men med lite musik och roligt sallskap sa overlever man det ocksa ;) Pa kvallarna bor vi pa riktiga campsites, vi slar upp vara talt pa en haftig plats och sen har vi ofta en bar, en liten shop och en barbequearea att hanga vid. Var guide lagar alla maltider till oss, sa det ar varsta lyxen!
I Afrika staller man om sig lite tidsmassigt. Vi gar namligen upp fore soluppgangen nastan varje dag och far se helt underbara soluppgangar! Och sen gar man och lagger sig vid 9-10 pa kvallen istallet. Sa vad har jag gjort de senaste dagarna? Jo forst akte vid till Fish River Canyon som ar varldens nast storsta canyon efter Grand Canyon i USA. Helt underbart! Vi tog en promenad langs kanten och stannade sen upp for att kolla pa en helt fantastisk solnedgang och drack champagne och fick kex med ost och allt mojligt - lyx!
En annan dag akte vi till sanddynerna i Namibia. Vi gick upp klockan 4 pa morgonen och klattrade upp for Dune 45 (det ar jobbigt att klattra uppfor ett enormt sandberg!) dar vi satte oss pa kanten och kollade nar solen gick upp och fargade alla enorma sanddyner roda. I det ogonblicket blev jag aterigen kar i Afrika, och jag tror att det ar en av mina favoritplatser pa hela jorden! Nar vi kom ner fick vi en stor frukost och sen korde vi langre in bland dynerna och kollade in dead valley, ett oppet falt med en massa doda trad mitt bland all sand - haftigt! Samma kvall akte vi ocksa till en lite mindre, men mycket aldre (50 miljoner ar gammal) canyon dar vi klattrade ner till botten och vadade oss fram i vattnet.
Annars kor vi valdigt mycket genom oken som ar ett haftigt landskap. Jag trodde att det skulle vara bara sand, men det finns faktiskt en hel del gras och berg langs vagen, men mestadels ar det bara helt platta, oandliga landskap...
Pa kvallarna blir det ocksa mycket hang kring en liten lagereld med en ol i handen medan solen gar ner, och sen nar det val ar morkt (det blir kolsvart) ser man en helt underbar stjarnhimmel!
Nu sitter jag i den forsta staden jag sett i Namibia - Swakopmund. Har finns riktiga affarer, internet och restauranger. Vi bor i ett riktigt hus och igar gick vi ut och at. Idag atr jag det bara lugnt, det fanns en del aktiviteter man kunde gora, men jag har gjort det redan forut och behover antagligen spara lite pengar till sydamerika ocksa, sa det blir en chilldag pa stan med nagra fran bussen :)
Imorn aker vi vidare igen, upp mot Kalaharioknen och sen upp till nagra safariparker. Jag tror vi stannar i Namibia i ungefar en vecka till innan vi aker vidare mot Botswana och Zambia. Afrika ar helt underbart!

Cape of good point

Idag har varit en jattebra dag! Den spenderades tillsammans med en grupp pa 12 andra och vi akte langs kusten ner till Cape Point och Cape of good hope, de 2 sydligaste punkterna i afrika. Forst stannade vi dock i vackra Hout Bay dar vi akte ut pa en battur och kollade in hundratals salar, sen fortsatte vi till Simon's town dar vi kollade in hundratals pingviner pa stranden. Vi hoppade ocksa upp pa cyklar och cyklade 5 km ner mot udden och klattrade sen upp till fyren dar for att se dar 2 hav mots. En dag med mycket vacker natur coh kul var det! Se bilder pa Facebook :) Kapstaden ar en av varldens finaste stader enligt mig! Imorgon blir det Robben Island och sen traffar jag min grupp pa kvallen :)

Framme i Kapstaden

Jag ar framme i Kapstaden och allt ar bra, fast jag ar ganska jetlagad efter en resa pa totalt 27 timmar... Forut tyckte jag det var ganska mysigt att flyga och helt okej att hanga pa flygplatser, men nu ar jag ganska trott pa det! Alla flygplatser ser likadana ut, och det ar inte sa spannande att ga omkring pa en liten terminal i 5 timmar som jag fick gora igar i Johannesburg.
Jag kom hit vid 1 pa natten igar, och da var klockan 10 pa morgonen i Syndey, sa jag missade natten dar, men jag fick iaf ga och sova direkt nar jag kom fram!
Idag har jag akt runt pa en sightseeingbuss igen, precis som forra gangen jag var har. Men jag hoppade av pa stranden och hangde dar ett par timmar, och sa hangde jag ett tag nere i Waterfront ocksa. Sa det har varit en ganska lugn dag iaf... Daremot ar jag ganska trott pa att resa runt sjalv vid det har laget, sa det ska bli skont att mota upp gruppen jag ska resa med i 3 veckor pa sondag. Imorgon aker jag ner till Cape Point, och pa sondag eftermiddag ska jag till Robben Island sa jag har att gora ;)
Nu ska jag ga och ata nat och sen ta det lugnt och ga och lagga mig tidigt och forsoka ta igen lite mer somn :) Vi hors!