Via Ferrata i Asco-dalen

Igår var vi några få från hotellet som åkte iväg till Asco-dalen för att åka ziplines, trodde jag och Elin. Vad vi inte riktigt hade fattat var vilken typ av klättring det var för att komma upp på berget först..! Vi klättrade med företaget InTerraCosta.

Jag och Elin fick klättra själva, och vilken klättring det blev! När vi kom till de första handtagen insprängda i bergsväggen och skulle ta oss upp för den skakade mina ben rätt så rejält!

(null)

Man hakade på och av sig i vajrar som satt fast i bergsväggen, så man var alltid säkrad om man skulle ramla. Men det hade nog ändå varit rätt läskigt om man faktiskt hade ramlat och blivit hängande över stupet.

(null)

Vi klättrade i alla fall uppför och längs med bergsväggarna, gick på tunna linor över dalgångar, på en tunn planka rakt ut över ett stup och upp för stegar som lutade utåt ner över stupet. Adrenalinet pumpade verkligen och det här var nog lätt bland det läskigaste jag gjort, men också bland det roligaste! Här kommer en massa bilder!

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

När vi kommit upp till toppen gick och åkte vi ziplines ner över dalen, också väldigt kul! Det har jag inga bilder av, men kolla gärna Interracosta.com så kan ni se bilder av hur det ser ut där!

Det var alltså den här bergsväggen jag klättrade upp för:

(null)

När vi väl vara nere på marknivå igen blev det lunch vid floden och häng i solen ett tag innan vi åkte tillbaka till L’Ile Rousse.

(null)

Väl hemma blåste det supermycket men vi tog på oss en tröja och la oss i solen vid poolen och läste och sen framåt solnedgången tog vi med oss lite öl och snacks och klättrade upp till fyren och kollade på solnedgången och ut över den otroliga utsikten!

(null)


Kommentarer
Postat av: [email protected]

Whoo! Häftigt, tur att ni är nere !

2019-10-11 @ 19:48:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0