Tongariro Crossing

Idag har jag gjort nagot jag aldrig trodde jag skulle klara! Mina tva stortanaglar ar bla, jag har ett blamarke stort som en fotboll pa ena smalbenet, en hel del skrapsar, lite jack i handerna och knan som gor sa ont att jag knappt kan ga, men ja lever! Sa vad har jag gjort idag?! Jag har klattrat upp for en vulkan! Och inte vilken vulkan som helst, namligen den som i Sagan om Ringen kallas for Mt Doom, som Frodo ska slappa ner ringen i i slutet, och jag lovar er att man behover ingen ring om halsen for att det ska bli jobbigt att klattra upp!
Vi blev hamtade fran vart hostel vid halv 6 pa morgonen och blev korda till sparets borjan. Sparet ar framrostat som varldens basta och finaste dagsvandring och den ar 19,4 km lang. Forst gick det bra vi gick i en timme innan vi nadde devil's stairs, som ar en vandring upp for tusen tappor i 45 minuter. Redan har trodde man att man kulle do, men jag och de 2 tjejerna jag gick med bestamde oss for att klattra upp for sjalva vulkanen ocksa. Det var skitbrant, losa stenar och aska och jattetungt - men tva timar senare satt vi pa kanten och kollade ner over den enorma kratern! Att ga ner var ocksa laskigt! Resten av dagens 9timmarsvandring gick upp och ner for flera hoga berg, forbi haftiga rykande stenar och turkosa sjoar - jag har aldrig sett nagot haftigare! De sista tva timmarna var nedfor, men det ledde till enormt onda tar och knan. Dessutom var vi tvungna att springa de sista 45 minuterna for att hinna med sista bussen tillbaka till stan. Det har var utan tvekan det mest tunga och kravande sak jag nagonin gjort! Men jag klarade det och det ar jag jakligt stolt over! Checka in Tongariro Crossing pa google ;)








Kommentarer
Postat av: mamma

Oj, det ser ju döläskigt ut när du sitter där på kanten, men det ser också jättehäftigt ut, med ett annorlunda och fantastiskt vackert landskap! Kanske skönt att sitta en dag på bussen efter det där äventyret !

Kramar

2011-03-08 @ 21:54:07
Postat av: Elvira

När jag kollade fejan fattade jag inte att det var sagan om ringen- mt doom det handlade om! FETT COOLT!!! :D

2011-03-08 @ 22:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0