Norra Indien och Rajasthan 2011

Att landa pa flygplatsen var inte vad jag hade forestallt mig. Det fanns knappt en manniska dar och det var inte alls sarskilt varmt. Det var tidigt pa morgonen, sa trafiken nar vi korde in mot Delhi var inte heller lika farlig som jag trott. Trafiken andrade jag daremot uppfattning om snabbt!
Jag motte ett gang trotta tjejer pa ett hotell nara tagstationen kl 7 pa morgonen. Vi var en grupp pa 7 tjejer fran Danmark, Schweiz och sa jag fran Sverige, som skulle resa runt i Indien i en manad, en manad som blev fullproppad med nya intryck och aventyr.
Redan forsta dagen blev vi visade runt Delhi och besokte valkanda platser som tex Lotustemplet. Men det som mest fangade var uppmarksamhet var alla ljud fran bilar och tag som tutade, lukter fran diverse kryddor och skrap langs med gatorna, alla dessa manniskor (det bor 20 miljoner manniskor bara i Delhi) och den otroligt livsfarliga trafiken som vi gav oss ut i. Forestall er att forsoka en 5 filer bred gata dar tusentals bilar trnags och gor allt for att komma fram snabbare!
Var egen guide tog oss vidare upp i Himalayabergen och Gangesfloden redan dag nr 2. Det blev en resa med bade tag och bil, korandes langs slingrande vagar utmed hoga stup. Andan satt i halsgropen mest hela tiden. Tillslut kom vi i alla fall fram till malet, ett stort beachcamp med talt, volleybollplan och en eldplats pa stranden. Vi flyttade in i talten i 3 natter och spenderade dagarna med rafting pa Ganges, volleyboll och att springa runt barfota i sanden. Vi blev aven introducerade till det indiska koket, som visade sig vara battre an jag forestallt mig. Resan fortsatte till Rishikesh, en ganska turistig stad full med yoga-center och souvenirshoppar. Vi sprang runt pa gatorna tillsammans med bade kor och apor. Haridwar var nasta stopp och dar besoktes tempel och en kand ljus- och offerceremoni som var mycket stamningsfull i skymningen. Har fick vi aven smaka pa kulturchock; fattigdom, nyfikenhet pa oss turister och dessutom borjade flera av oss bli magsjuka. Jag klarade mig dock undan.
Nar vi senare kom fram till Delhi igen var vi redan trotta pa den indiska maten och vi levde pa amerikansk snabbmat i en dag eller 2.
En 2 dagar lang resa med tag och bil vantade strax igen, snabba puckar var det som gallde. Annu en gang tog vi oss upp i Himalayabergen, men langre upp denna gang. Efter den langa resan stannade bilen pa den smalaste grusvag jag nagonsin sett, mitt i ingenstans uppe i bergen. Da det var sno pa vagen och bilen stannat framfor ett platskjul var vi inte sakra pa om vi faktiskt tankte stiga ur bilen, men vi blev visade ett annat hus som vi skulle bo i, varav i alla fall en av 3 vaningar var fardigbyggd. Vi var framme i Manali dar vi skulle vara en vecka. Det var lite av en chock till att borja med; det var sno, kallt da det inte fanns nagon isolering eller varme i huset och vi kunde inte se nagon slags bebyggelse pa langt hall. Dessutom slog magsjukan till. Efter ett tag blev det dock battre, vi akte in till stan som lag 10 minuter bort, fick mat som var anpassad till vara icke sa chilli-taliga magar och akte pa en mangd utflykter. Under veckan provade vi pa paragliding, hastridning i bergen, gick pa konstmuseum, besokte diverse tempel, blev uppkladda i traditionella klader och sag Bollywoodfilmer. Det kandes bra att vara kvar pa samma stalle mer an 2 natter!
Men nar en vecka gatt kande vi oss klara med Manali och var glada over att komma tillbaka till Delhi, som inte langre kandes lika kaosartat da vi borjat vanja oss vid Indien och dess kultur. Det blev annu lite mer sightseeing av Delhi innan vi gav oss av igen. Denna gangen soderut och till Agra. Vi besokte det otroligt vackra Taj Mahal i soluppgangen och akte raskt vidare till Jaipur dar vi fick rida upp pa elefanter till Amber Fort och blev introducerade till stadens fantastiska shopping. For forsta gangen borjade det rulla rupies sa att det marktes!
Det blev dags att saga hej da till var fantastiska guide Mr Pradhan och bli overlamnade till 2 vardfamiljer vi skulle spendera var sista vecka i Indien tillsammans med. Jag har aldrig varit ett fan av att bo i vardfamiljer, men denna familj visade sig vara underbar och veckan blev den basta under hela vistelsen i Indien.
Pa dagarna hade vi ett fullproppat program med besok pa bl.a. kvinnouniversitet, lakemedelsprojekt, barncenter och textil-, farg- och keramikfabriker. Vi fick ocksa hora forelasningar om bl.a. Indiens djur och mytologi, apor och dess beteende och vi besokte shoppingcenter och tempel. Kvallarna spenderades med familjen som proppade i oss indisk mat som helt andrade min uppfattning om det indiska koket - har var maten jattegod! Familjen hjalpte oss ocksa hitta de platser i Jaipur som var varda ett besok, de kladde upp oss i sarees och tog oss pa promenader i parken pa mornarna. Det var tre ledsna tjejer som lamnade Jaipur efter en underbar vecka.
Mitt sista dygn i Indien har jag spenderat pa ett for Indien lyxigt hotell. Jag tanker igenom min resa, och hur min uppfattningen om landet har forandrats under resans lopp. I borjan visste jag inte vad jag tyckte om landet, om jag gillade det eller inte. Numera ar jag dock helt foralskad! Det har varit en resa fullproppad med aventyr och intryck, och det kanns trakigt att lamna Indien efter bara en manad. Men till Indien kommer jag igen, och forhoppningsvis snart!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0