Dagen med ingenting speciellt

Japp så var det måndag igen. Den här morgonen skulle det komma några feng-shui-typer till huset så jag fick inte vara hemma på hela förmiddagen. Jag tog därför och promenerade lite mer uppför Ste Victoire och satte mig på en gräsfläck i solen med utsikt över Picasso-slottet och läste, skrev dagbok och lyssnade på musik.
När det blev alldeles för obekvämt att sitta på marken tog jag bilen in till Aix för att lösa in min check på banken (vilket verkligen behövdes!) men självklart är banken stängd på måndagar... Så jag tog en promenad genom stan och satte mig sedan i solen med min bok och läste lite till. Vid 1 först körde jag hem igen där jag gjorde lite scrambled eggs till lunch och sedan började med den stora måndagsstädningen. Jag städade självklart lite extra på mitt rum idag eftersom Kajsa kommer hit och ska bo här på fredag-måndag! :D
Sen hämtade jag barnen och resten av kvällen har varit ganska så lik alla de andra kvällarna.
Idag är det verkligen världens storm här i Aix - helt galet! Och imorgon flyttar jag ut i gäststugan ett par dagar då de ska måla om och hålla på med trappan upp till mitt rum... Då får jag iaf en egen dusch och toalett.
Nu tänkte jag läsa lite till i min bok bara för att jag har läst så himla lite i den idag och sen ska jag sova gott.
Föresten har jag börjat fundera ut knep på hur jag ska slippa alla dessa otroligt dyra kostnader för bensin och parkering (50 euro i veckan!!!)! Tex ska jag börja parkera på en gratisparkering som visserligen ligger på helt fel sida om stan (men jag får ju iaf bra med motion) och sen har jag fått tips om att om jag lägger växeln i friläge och bara låter bilen rulla varje gång det är lite nerförsbacke så drar ju bilen inte bensin! På vägen in till Aix går detta ganska bra, men på vägen hem är det bara en massa uppförsbacke! Om det är någon som råkar ha lite fler tips på hur man kan slippa alla bilkostnader tar jag gärna emot dem!

Kommentarer
Postat av: Bengt

Bättre tips skulle jag tro - istället för att lägga den i friläge skall du nog lägga i en hög växel och låta den motorbromsa istället.

Moderna bilar drar ingen bensin alls när man motorbromsar (till skillnad från tomgång som drar ganska mycket bensin) - vet inte hur mycket man sparar i en gammal konservburk fr Citroen dock.



Det är inte så bra att lägga den i friläge i vilket fall eftersom du får bromsa mycket mer och riskerar att bromsarna tar slut, nåt av det första man får lära sig när man tar körkort i ett bergigt land (som jag gjorde...). Inte så kul att vara utan bromsar i en brant nerförsbacke.

2010-06-02 @ 15:26:31
Postat av: Hanna

Okej jag kanske ska skippa det då... Fast å andra sidan kanske det inte gör mig nåt, jag har bara 5 veckor å så fort kanske de inte slits ut? För bilen är ju redan så skruttig så ett fel till kanske inte gör når :P

2010-06-03 @ 00:01:19
Postat av: Bengt

Det är inte det att dom går sönder på det viset. Dom upphör (tillfälligt) att fungera medan du kör eftersom dom blir för varma. Dom fungerar igen när dom svalnat av. Inte så kul att trycka på bromspedalen i en kraftig nerförsbacke, och så händer det ingenting...

2010-06-07 @ 08:37:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0