Bergsbestigning och IKEA

Idag är det helgdag här i Frankrike vilket betyder att jag har varit ledig. Jag sov länge imorse också (otroligt skönt!) och gav mig nästan direkt ut på en liten lätt promenad... ;) Nej den var allt annat än lätt. Jag bestämde mig för att klättra lite på Ste Victoire som är berget jag bor precis intill. Det var 30 grader varmt och vindstilla, knappt någon skugga och en enorm sluttning, jag svettades som jag vet inte vad, men 1,5 timme efter jag gått hemifrån var jag på toppen med en fantastisk utsikt! På toppen träffade jag också på en annan svensk tjej och hennes syster så jag satt där uppe på toppen med dem medan de åt sin picnic - för självklart hade jag inte tagit med mig någon picnic och knappt nåt vatten heller...
Med iPoden i öronen begav jag mig sedan neråt igen, och det var då inte speciellt skönt med mina converse, men ner kom jag. Det var däremot nästan tuffast sista backen upp till huset för då var jag helt slut och uttorkad. Men det är ändå något man måste göra här i Aix och snart stänger berget eftersom det blir för torrt och det lätt börjar brinna.
Iaf åt jag sen lite lunch med familjen innan jag tog bilen, åkte in till Aix och hämtade upp Julia för att åka på utflykt till IKEA! Det ligger en bit bort och jag var rädd att min lilla skruttbil skulle skramla isönder helt i den höga hastigheten på motorvägen, men fram kom vi. Dock helt svimfärdig och vätskebrist, värme och ingen luft i bilen.
Det var mysigt att strosa omkring på IKEA. Vi kollade runt lite allmänt (inte alls lika stort som hemma!) och sen tänkte vi äta köttbulalr i deras restaurang. Men tydligen serverade de inte varm mat där efter halv 3 på efetrmiddagen så det blev inga :(  Däremot shoppade jag loss i deras matbutik senare; köttbullar, brunsås, lingonsylt, knäckebröd, kaviar, rågbrödsmix (jag är sjukt trött på baugetter!), hushållsost, marabou, ahlgrens bilar och kanelgifflar! Mmm vad jag ska frossa i godheter! Där sålde de också sillar, lax, öl, snaps och en massa annat som kan passa till midsommar. Så när det börjar närma sig den dagen tänkte jag försöka styra upp en picnic i nån park nånstans med alla andra utländska kompisar och så ska jag ta en sväng till IKEA innan och köpa på mig till en egen liten midsommarfest (alla andra svenskar har nämligen redan åkt hem då)!
Tyvärr kan jag inte lägga upp fler bilder från dagen för blogg.se krånglar lite, men ni får en fin bild på mig på toppen av Ste Victoire!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0