En lugn helg

Denna helg slutade som en extremt lugn sådan - utan några speciella utflykter som alla andra helger. På grund av olika orsaker, bland annat vädret. Den här veckan har mornarna sett ut som på bilden här nedan efter en natt full av regn, blåst och kyla. Mina jeans, strumpor och tjocktröja har åkt fram igen...
Menmen... I fredags kväll åkte jag in till stan och träffade ett stort gäng från skolan och lite andra kompisar här nere och vi satte oss på en bar på Cours mirabeau som nu har blivit vår favoritbar. Det var roligt, men framåt ett åkte jag hem igen. På lördagen var jag för en gångs skull ledig på morgonen, och jag bestämde mig för att ta en lång sovmorgon. Den blev inte sådär jättelång utan jag gick upp vid 10 och åkte in till stan för att gå en snabbis på marknaden. Vid 1 var jag dock tvungen att vara hemma igen för att vakta barnen i 2 timmar, sen köra dem till nån grej och sen åkte jag in till stan igen och träffade en kompis. Vi kollade lite på stan, satte oss på ett café och åt crêpes, och träffade 2 andra aupairer från Nice och från Toulon som var på besök här i Aix (lite tur har man ju iaf som är aupair här i Aix för det är en studentstad och det finns en massa andra aupairer. Där de här 2 tjejerna bor har de knappt träffat på några andra unga...) Framåt 6 var jag iaf tvungen att åka hem igen för att sitta barnvakt, och denna kväll fick jag ett till barn att vakta på köpet! Som tur var stannade hon inte så länge och jag kunde natta barnen i vanlig tid.
Kvällen spenderades framför SVT Play och bröllopet!
Inför igår visste jag inte alls vad jag skulle göra, och det fanns väl några få alternativ; att åka själv till Arles, att åka till stranden eller att gå på zoo (!) med några andra tjejer jag inte umgås jättemycket med. Det blev inget av det. Jag tog ytterligare en lång sovmorgon med lite halvsovande, lite läsande, lite pratande i telefon med dem hemma och att bara ligga i sängen. Inte förrän vid halv 12 gick jag upp och gjorde mig i ordning, och vid 1 träffade jag en kompis inne i stan. Eller jag fick åka och hämta henne hemma hos henne då hon inte längre har tillgång till någon bil (för hon lämnade sin värdfamilj igår... Alla byter familjer här...) och jag numera får agera taxi med min skruttiga bil...
I alla fall så spenderade vi eftermiddagen med att strosa runt på Aix alla gator och torg utan något direkt mål med det hela. Allting är stängt i Aix på söndagar så det fanns inte nåt att göra. Men vi köpte oss varsin crêpe och satte oss vid Hotel de Ville och fikade lite när det började bli lite varmare i alla fall. Vid 6 gick jag och hyrde en film, köpte sushi och lite choklad och körde hem för en hemmakväll igen. Sushi här är verkligen svindyrt, men jag tänkte lyxa till det lite då jag inte orkade komma hem till ett hus utan minsta spår av mat och försöka laga soppa på en spik ännu en gång! Idag ska de i alla fall handla mat har jag hört rykten om...
Nu idag ska jag städa, stryka och tvätta precis som alla andra måndagar, men när jag är klar med det vet jag inte vad jag ska göra igen (jag börjar bli alldeles för rastlös nu!). Om det blir lite varmare kanske jag bara stannar kvar vid poolen, annars kanske jag åker till IKEA för att skaffa mig lite tillbehör inför en egen liten midsommarfest på fredag (de firar ju inte det här nere, och det finns inga svenskar kvar i staden... :( så det känns lite tråkigt...) Men man kanske skulle försöka baka en jordgubbstårta med barnen och sen dansa små grodorna med dem - haha nej jag vet inte.
Ikväll är det i alla fall musikfest i Aix (eller det är la fête de musique i hela Frankrike) så vi ska in till stan och strosa runt på gatorna och lyssna på alla konserter och gatumusikanter som spelar.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Såå gott med jordgubbstårta.

2010-06-22 @ 10:35:07
URL: http://tvminnen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0