En fullspäckad helg i Provence

Okej, nu ska jag berätta lite om helgen.
I fredags gick jag i skolan, och alla vi aupairtjejer som börjat plugga den här veckan bestämde oss för att gå ut på kvällen. Så när jag nattat barnen tog jag bilen in till Aix, och jag kan tala om för er att det är inte lätt att köra bil inne i Aix. Att jag inte krockade bilen är ett mirakel, jag tror jag körde mot rött säkert 4 ggr, bytte filer hej villt och försökte vända och hålla på i världens köer. Det var mycket folk på stan (tror det var någon slags festival). Vi gick iaf till en bar där vi drack lite öl (observera att jag måste ta bilen till och från aix när jag går ut = inte dricka). Vid halv 1 skulle vi gå vidare för att dansa, men då jag var heeeelt slut (fortfarande dödsförkyld och utmattad av allt nytt) åkte jag hem. Det tog ett tag att hitta bilen och att sen hitta ut ur Aix tog ocså ett bra tag. När jag väl kom ut på rätt väg, ja då var det ju kolsvart då jag bor på landet, och min lilla skruttbils helljus = normalt ljus på en vanlig bil vilket gjorde det oerhört svårt och läskigt att köra på de smala kringliga vägarna. 1,5 timme senare kom jag iaf hem.
Min skruttiga bil
Igår, lördag, jobbade jag på morgonen. Jag fick leka och pyssla med barnen. Vid 12 tog jag bilen in till Aix och tankade först (ja bilen har druckit upp en hel tank bensin på 6 dagar) och sen mötte jag två tjejer, en från Ungern och en från Tyskland, och tog en buss till Marseille. Bussresorna här är billiga - de kostar bara 1 euro. I Marseille gick vi till hamnen, vi åt lite, vi kollade på lite turistgrejer och vi shoppade lite. Det var 21 grader varmt och sol och det var skönt att vara vid havet. Vi gick så mycket så mina fötter höll på att dö - men så är det.
På kvällen var jag barnvakt, och det var verkligen inte kul att komma hem. Barnen var superspeedade, hade dragit fram precis varenda leksak de hade, och dessutom hade föräldrarna lite gäster. Jag försökte iaf laga till lite "mat" och få dem i säng vilket inte var det lättaste. Jag hade inget vidare tålamod med barnen igår, för jag orkar inte med deras skrik. Iaf så kunde jag gå upp till mitt rum vid halv 10. Jag försökte hålla mig vaken tills föräldrarna kom hem, men jag däckade så fort jag la huvudet på kudden.
Idag gick jag upp vid 7 (jobbigt då det var min sovmorgon!) och körde in till Aix. Jag promenerade från min parkering till turistkontoret genom ett lugnt Aix med lugn musik i öronen - det var en skön morgon.
Vid 9 åkte jag iväg på dagens utflykt. Som tur var hittade jag 2 unga norska tjejer i havet av alla tanter som var med på utflykten, och dessa 2 tjejer har jag spenderat hela dagen med (vi pratar självklart bara franska!) Vi har besökt Isle sur la sorgue där vi gick på marknad och köpte en massa picnicmat (jordgubbar och baugetter bl.a.). Några timmar senare åkte vi till Fontaine de Vaicus där vi satt vid vattnet i solen och hade picnic. Tillsist åkte vi till Gordes, där vi 3 tjejer satte oss och tog varsitt glas rosé i kvällssolen. När vi kom tillbaka till Aix vid halv 7 köpte jag mig en crêpe och en Cosmotidning och nu ikväll tar jag det bara lugnt - utan någon familj eller några barn.

Kommentarer
Postat av: mamma

Låter som en härlig dag i dag !

Vill åka till L´isle sur la sourge när vi kommer ner !

Ha det bra Hanna !

2010-04-18 @ 22:24:55
Postat av: Anonym

2010-04-18 @ 22:28:49
Postat av: Anonym

2010-04-18 @ 22:30:07
Postat av: Sommer

Åhh låter som att du börjar komma in i det och kunna njuta mer o mer! :D Awesomeness!!

2010-04-19 @ 08:49:29
URL: http://sommersresor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0