Vardagsliv i Swaziland

Hej!
Forlat att jag inte skrivit nagonting pa flera dagar men internet pa lodgen dar jag bor har inte fungerat pa ett bra tag nu, och idag ar forsta dagen jag har lyckats ta mig till ett internetcafe...(Haha och innan jag lyckades publicera det har inlagget fick vi sitta och vanta en timme pa internetuppkopplingen eftersom den avbrots mitt i... Ibland marks det iaf att jag ar i Afrika...)
Iaf, vad har hant sen sist? I lordags akte jag ju omkring pa fyrhjuling hela dagen som jag redan sagt och det var helt underbart! I sondags  gick jag upp tidigt pa morgonen och tvattade mina klader - for hand! det tog ett tag och blev inte hundra procent rent, men atminstone ar kladerna inte svettiga langre ;)
Efter det akte jag och 3 andra tjejer in till Mbabane - huvudstaden dar vi gick och shoppade lite klader, lite grejer fran supermarketen, gick pa apoteket m.m. Swaziland ar ett ganska rikt land jamfort med manga andra lander i Afrika, men det finns mycket fattigdom ocksa, och det ar med dem barnen jag jobbar.
Vi akte direkt fran huvudstaden till lyxhotellet dar vi lag och solade och badade resten av dagen. Vi at ocksa lunch dar - det basta jag atit sen jag kom hit och det var saklart valdigt billigt! Det var en valdigt bra dag i sondags!
I mandags var jag tillbaka pa Lobamba NCP dar jag jobbar, och dar har jag varit nu varje dag (3 dagar). De andra volontarerna har varit med mig hela tiden - och jag kommer inte att vara sjalv dar nagonting mer sa lange jag ar har vilket kanns valdigt bra! Daremot maste jag sjalv planera for 2 timmars lektioner varje dag sjalv, men det borde jag klara av. I mandags eftermiddag var jag pa hotellet och solade och badade igen, men sen igar har det varit regnigt och svinkallt sa da har vi hangt pa lodgen hela eftermiddagen och kvallen, vilket inte blir sa spannande efter ett tag.
Nu ser jag fram emot helgen! Pa lordag ar det en stor fest pa House on fire dar alla vi traffat har nere kommer vara sad et ska bli jattekul! Och pa sondag aker vi till Mozambique! Gud vad jag ser fram emot Mozambique! En vecka pa stranden med sol och bad och festande. Vi kommer bland annat att simma med valhajar och delfiner dar + aka pa en kajakutflykt en dag. Pa kvallarna kommer vi ata pa restaurang (och vi behover inte betala ;) ) och maten dar ska tydligen vara supergod =D Haha

Jag har bestamt mig for att jag ska sponsra ett barn fran mitt NCP sa att han ska kunna ga i skolan resten av sitt liv, eller iaf tills han ar 18 (han ar 6 ar nu). Det kostar inte mig mer an 700 kr om aret + pengar till skoluniform och skolbocker, och aven om jag inte kommer vara sarskilt rik de narmsta 12 aren som han ska ga i skolan (eftersom jag ska plugga)  sa ar 700 kr ingenting. Det kanns bra!

Mamma kollar pa olika alternativ att andra min flight hem, ska bli spannande att se hur mycket det kostar att andra biljetterna. Antingen blir det en hemresa via Kapstaden (sjalv daremot) eller att jag flyttar fram resan sa att jag kommer hem pa sondagen istallet for onsdagen (annars har jag 4 dagar har pa lodgen, och det finns verkligen inget att gora har i 4 dagar nar jag varit har i 6 veckor redan).


Kommentarer
Postat av: Ullis

Hej hanna!

vad glad jag blir att du har det så bra i afrika. Det låter verkligen som en dröm! Och snart kommer vi befinna oss i samma land, lite olika delar, men jag hoppas att vi kommer hinna ses någon gång under vårterminen i alla fall. Vi får hoppas på att din familj åker till Paris ofta. Min adress är Ulrika Boghammar, chez Ohlsson Feinsilber, 9 rue Lakanal, 75015 Paris. Ha det bäst och akta dig för farliga djur! PUSS!

2009-09-23 @ 15:59:25
Postat av: mamma

Bra gjort Hanna att du sponsrar ett av barnen. Kram

2009-09-24 @ 07:25:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0