Forsta dagen pa Lobamba NCP

Okej, internet har inte fungerat pa ett par dagar sa jag har inte kunnat skriva, men sen jag senast skrev i Krugerparken har det hant en hel del. Vi hade 2 dagar till dar, sa i lordags var vi pa safari som vanligt pa morgonen (upp kl 5) och sen pa eftermiddagen bestamde vi oss for att ligga och sola vid poolen eftersom det antligen var varmt igen! Nar vi lag dar kom plotsligt en hel flock med elefanter forbi utanfor staketet och det kandes ganska underbart allting! Den kvallen akte vi ocksa pa en night drive, dvs en safari som borjade med solnedgang och som sen fortsatte i morkret. Ni skulle de stjarnhimlen har, helt amazing!
Vi akte iaf hem i sondags, och det var sjukt varmt i bilen. Men vi lyssnade pa afrikansk musik nar vi akte och det var verkligen som man forestaller sig afrika!
Idag var min forsta dag pa jobbet - jag jobbar pa ett NCP (national care center) som ar ett center dit forldralosa barn eller barn med sjuka foraldrar eller helt enkelt de som inte har rad att ga i skolan kan komma till. Pa morgonen sjunger de och ber, sen hjalper jag dem att ata frukost. De spiller som bara den och har majsvalling over hela dem och de ar riktigt skitiga, vilket betyder att handdesinfektionen ar min basta van! Sen leker de lite innan deras lektioner borjar. Idag skulle jag bara vara med och se hur det gar till, och en anstalld fran all out var med mig vilket kandes sa himla skont! Det var mest det jag var nervos over - att komma dit och sta dar helt sjalv utan att veta vad jag skulle gora. Det var lite vad som hande anda, for nar jag satt dar och kollade pa nar de hade lektion gick lararen bara ut och sa att jag skulle ta over lektionen och dar stod jag med 60 barn pa typ 3-5 ar som skrek, slogs och inte ville lyssna. Jag gjorde iaf ett forsok men Heide (fran all out) kom lyckligtvis och raddade mig och tog mig med ut till de lite aldre barnen som ar dem jag egentligen ska ta hand om. Med dem fick jag ova siffror och klockan, och det kandes bra! Barnen ar sa himla sota! Man far favoriter ganska direkt, och min blev nog den minsta tjejen som helt tiden ville kramas och bli upplyft. Det ar mest darfor jag ar har och det ar nog det jag kan bidra med som gor storst skillnad, att barnen har nan som ger dem uppmarksamhet for det far de inte hemma.
I eftermiddag har jag legat uppe vid poolen pa lyxhotellet och tagit det lugnt i hettan! Imorgon ar det sports day hela dagen (eller vi jobbar egentligen bara till 12-1) och pa onsdag ska jag folja med nagra av barnen och lara dem simma. Det kommer nog bli bra!
Jag funderar pa att aka till kapstaden sista helgen har, jag slutar jobba pa fredagen men aker inte hem forran sent pa tisdagen, sa jag funderar pa att aka dit de sista dagarna, men det beror pa om jag kan andra flygbiljetten mellan swaziland och johannesburg, och om det ar valdigt dyrt med en tur-och-returbiljett fran johannesburg till kapstaden (da slipper jag boka om langa resan)

Kommentarer
Postat av: Elvira

Kapstaden verkar jättehäftig, så dit tycker jag du ska försöka komma :)

Och 60 ungar helt själv, jeeeeesus! Som lärarvikarie har man max typ 25 själv på svenska... :P Du är ascool!

2009-09-14 @ 20:33:46
Postat av: mamma

ska jag kolla flygbiljetter här hemma?

Låter mysigt med alla barnen,men svårt att hålla ordning på så många.

Det är väl bra att bara finnas till hands som du sa och göra så gott det går.

Kramar



2009-09-15 @ 07:16:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0